De siste månedene har det vært hektisk aktivitet ved Felleskjøpets avdeling på Kløfta. Butikken, som av mange i bondesamvirket regnes som et av flaggskipene blant Felleskjøpets 97 egeneide avdelinger, er bygd om og framstår i helt ny drakt.
- Vi har etablert en ny strategi innenfor hovedkategoriene Landbruk, Hage og uterom, Kjæledyr og Hjem, som vi nå tar ut i butikk. To viktige stikkord er mer åpne lokaler og lysere farger. Avdelingen på Kløfta blir første butikk i landet med det nye konseptet, sier direktør Detaljhandel Norge Gard Inge Olstad.
Åpningsfest
Fredag 2. desember markeres nyåpningen med skikkelig åpningsfest på Kløfta.
- Butikken har holdt åpent gjennom hele ombyggingsperioden. Responsen fra kundene er så langt veldig positiv. De aller fleste synes det er forfriskende med nytt konsept, sier Mari Alm, Leder Salgs- og butikkutvikling i Felleskjøpet Agri.
Det nye butikkonseptet til Felleskjøpet er utviklet i samarbeid med designbyrået Reactor, og med bred involvering fra interne interessenter og ulike divisjoner i Felleskjøpet.
- Det har vært svært givende for prosjektgruppen å følge prosessen helt fra tegninger til at vi nå setter varene på plass i den nye butikken. Teamet vårt er en blanding av både sentral butikkstøtte, butikksjefer og medarbeidere fra andre butikker. Til sammen har vi bred kompetanse, og ved å jobbe sammen om det nye konseptet lærer vi mye av hverandre parallelt, sier Mari Alm.
Smaksprøver, inspirasjon og auksjon
Førstkommende fredag markeres nyåpningen med både kaffe, kringle og smaksprøver fra Nortura og TINE. Butikken på Kløfta var blant de første som ble med da Felleskjøpet i fjor startet salg av bondens matvarer i bondens butikk. I høst ble matsatsingen utvidet og favner 15 butikker over hele landet.
- Ved Felleskjøpet på Kløfta har vi hver dag som målsetning å levere gode kundeopplevelser, både for bonden og alle besøkende i butikken. Nå jobber vi med flere spennende og nødvendige prosesser for å videreutvikle avdelingen. Vi ser veldig frem til å fortsette det viktige arbeidet, samt møte kundene i en oppgradert butikk, sier butikksjef Bjørn Botten.
I tillegg til alt det spiselige kan interesserte kunder få mye inspirasjon på åpningsfesten fredag. Representanter fra både DeLaval og Stihl vil være til stede, og interesserte kunder kan prøve årets snøfresernyheter fra Ariens.
På ettermiddagen fredag 2. desember fortsetter åpningsfesten med auksjon, konserter og klovneshow for barna.
- Vi ser fram til en skikkelig innholdsrik dag på Kløfta. Først og fremst gleder vi oss aller mest til å vise fram det ferdige butikkonseptet. Fra nå blir Kløfta framtidens Felleskjøpet-butikk, både for bonden og forbrukerkunden, sier Gard Inge Olstad.