01.03.2020 | Karstein Brøndbo

- Vi har fått en ekspertalarm fra John Deere om at det er en feil på sensoren som måler vinkelen på det høyre forhjulet, sa Anders Karlstad, teknisk konsulent i Felleskjøpet Agri. 

Brøyter og baller 

- Jeg måtte bare vaske traktoren, sier Ola Hytjan, da Samvirke kom på besøk. Han har vært ute og strødd salt på veiene i Sørum, som i år har blitt en del av Lillestrøm kommune i Viken. Den unge bonden på Hekseberg sier han bor både avsides og sentralt, mellom bølgende jorder langs elva Leira og med E6 gjennom Frognerdumpa innenfor hørevidde.  

Da Ola kjøpte seg en John Deere 6155R i oktober 2017, var det ikke bare med tanke på egne 220 dekar med korn. Gården skulle være utgangspunktet for arbeidsplassen, og traktoren skulle betales med entreprenørkjøring. 

 – Vi presser mellom 12 000 og 15.000 rundballer med gras og halm i året, og så er det snømåking på vinteren, mest i nærområdet, forteller Ola. Han kjører for Hytjan & Vardøy AS sammen med broren og en kamerat. Ola Hytjan har tidligere brøyta for Frogner Snøservice, og han har også en fortid som både selger og mekaniker i Felleskjøpet Agri. 

Følte seg ikke overvåket 

- Jeg ga en aksept for at John Deere skulle følge med på traktoren min via JD-link, men jeg har ikke akkurat følt meg overvåket. Så jeg ble litt overrasket da Anders Karlstad i Felleskjøpet ringte 7. november i fjor. Jeg skjønte da at feilen på sensoren var grunnen til at den automatiske inn- og utkoblinga av firehjulstrekket slutta å virke kvelden før, da jeg salta på bar asfalt. Jeg fikk beskjed om at feilen ikke var alvorlig, men at den ville føre til at autosperra og den automatiske styringa med AutoTracen ikke ville virke.  

Effektiv service 

- Jeg hadde nettopp bestilt service en uke tidligere, så vi ble enige om å vente med reparasjonen til da. Jeg bruker AutoTrac ute på jordet, men tar inn GPS-kula på vinteren for å unngå at den blir skadet eller stjålet. Så feilen hadde vært viktigere inn mot våronna. Men det opplevdes bra at den aktuelle delen var bestilt før servicen, slik at traktoren ikke ble stående flere dager fra feilsøking til reparasjon, sier Ola Hytjan. 

Fjernoppkobling via JD-link 

Vi ringer opp til Ole Petter Nyhus i Felleskjøpet på Lillestrøm, som kobler seg inn på displayet i traktoren, etter at Ola har klikket ok og gitt tillatelse. Nyhus har ikke mulighet til å navigere rundt, så han ber Ola om å klikke seg inn på meny, system og diagnosesenter for å se på feilkoder. Feilkoden fra november er borte, men det står fire andre meldinger der.  

– Jeg ser at du har modifisert lasterspaken, og at du har fått informasjonsmeldinger om det. De kan du slette. Du kan ellers gå inn på nettverk for å se hvor god teledekning du har på JD-linken. Det kan være lurt å se på signalstyrken før du ringer, og eventuelt flytte traktoren til et sted med bedre dekning, så går det raskere å se hva som eventuelt er feil, sier Nyhus. 

Få varsel om turbohavari før det skjer 

- John Deere fjernovervåker mange traktorer og bruker kunstig intelligens og maskinlæring for å forutsi store skader, for eksempel at det er fare for et turbohavari i løpet av 30 timer, forteller Helge Malum, som er teknisk sjef i Felleskjøpet Agri. 

 – På den måten kan du klare deg med en times driftsavbrudd i stedet for to-tre dager. Men forutsetningen er at kunden har gitt oss lov til å passe på traktoren. Ellers har vi ikke lov på grunn av personvernet, sier Malum.  

– Du kan gi tillatelse inne på nettsiden «My John Deere», der alle traktorkunder med JD-link har fått brukernavn og passord. Men du kan også ta kontakt med nærmeste verksted eller maskinselgeren din, om du ikke har registrert deg for Ekspertalarm, sier Malum.  

Gratis tjeneste 

Helge Malum legger til at dette er en gratis tjeneste, som du bare får hos John Deere. Så langt har rundt 100 brukere godkjent overvåkningen, som med visse forbehold kan kobles inn på alle John Deere-traktorer fra 5R og oppover. Og hittil har alarmen gått to ganger på Lillestrøm. 

Under traktoren er det en feil som blir pekt på

NY LEDNING: - Den svarte ledningen er ny. Den gamle ble skada, og det var årsaken til at sensoren for vinkelen på forhjulet ikke virka, forteller Ola Hytjan. 

Kundeservice deletelefonen

FJERNTILKOBLING: Ole Petter Nyhus har koblet seg til via JD-link og guider Ola Hytjan gjennom menyene. 

Detaljbilde med rød pil

RAPPORT: Rapporten fra John Deere til verkstedet inneholder bilde av hvilken del som har feilet. WAS er forkortelsen for Wheel Angel Sensor. I tillegg har rapporten navn og adresse til kunden, serienr til traktor og motor, timetall, traktorens GPS-posisjon, feilbeskrivelse og anbefaling av tiltak.