Praktisk informasjon, tips og hjelp

Ikke en App – men like enkel

Gå inn på mg.felleskjopet.no, enten på mobilen eller PCen din, og logg på med det samme brukernavnet og passordet du er vant til å bruke i «gamle» mingard.felleskjopet.no. Dersom du ikke har en bruker fra før, kan dette opprettes her.

Man kan lagre lenken til bestillingsløsningen for kraftfôr som en snarvei på mobilen ved å svare «ja» på spørsmål om dette når man logger på første gang på mobil om man har Android-telefon – og man får da en egen «knapp»/ikon på hjemskjermen din. Om man har iPhone kan man opprette en snarvei ved å bruke snarvei-funksjonen i Safari. Trykk på firkanten med pil nederst på skjermen og velg deretter «Legg til på hjem-skjerm».

 


Oversikt over bestilling per silo

Etter at man har logget seg inn på den nye bestillingsløsningen for kraftfôr bulk i Min gård klikker du på Kraftfôr-knappen i menyen til venstre i bildet. Da kommer du til oversikten over dine siloer og status på kraftfôrbestillingene. Om du klikker på lenken «Se detaljer» ved en silo får du opp ordrehistorikk på denne siloen. Dersom du ennå ikke har registrert noen siloer, vil du få beskjed om dette under «Mine siloer». Her finner du også en lenke som leder deg til registrering av siloer.

 


 

Tips og hjelp

Hvordan bestille kraftfôr i bestillingsløsningen?

  • Logg deg på ny bestillingsløsning for kraftfòr i Min gård mg.felleskjopet.no
  • Klikk på Kraftfòr-knappen i menyen
  • Klikk fyll på silo for den aktuelle siloen du vil bestille kraftfôr til
  • Du kan fylle på flere siloer i samme bestilling ved å trykke på "fyll på flere siloer". Kryss av for de siloene du ønkser å fylle på
  • Velg ønsket kraftfôrslag og mengde. Du kan også legge inn redusering av kvantum per dag hvis levering før siste dag.
  • Velg ønsket leveringsdato
  • Sjekk at ordren som kommer opp stemmer før du bekrefter bestillingen

Forutsetningen for å få bestilt til flere siloer på én og samme ordre, er at siloene du bestiller på, står på samme vareleveringsadresse, at du har valgt samme leveringsdato og at fôrtypen du har valgt på de ulike siloene leveres fra samme fabrikk.

.

 


Hva betyr de ulike symbolene på siloene dine i bestillingsløsningen?

De ulike symbolene i bestillingsløsningen viser om du har en aktiv kraftfôrleveranse.,

Silosymbol med lastebil:
Har en aktiv kraftfôrbestilling for levering

aktivLeveranse.png

Enkelt silosymbol:
Har ingen aktiv kraftfôrbestilling på siloen


standard.png
Stiplet silosymbol:
Viser at det ikke ligger noe bestillingsinformasjon her (har ingen historikk)


ukjent.png

 


Kan det være flere som bestiller kraftfôr til siloene på gården?

Alle med en Min gård-bruker og som du har gitt tilgang til ditt kundeforhold i Min gård, kan bestille kraftfôr for levering på dine siloer. Alle i din familie og avløser kan bruke den nye bestillingsløsningen for kraftfôr hvis ønskelig. Eier av kontoen på Min gård kan gi tilgang i "gammel" Min gård, mingard.felleskjopet.no ved å gå inn på "Mine kundedata" og gå til fanen "Brukere" for å invitere en ny bruker.

 

 


Jeg har problemer med bestillingsløsningen – hvem kontakter jeg?

Øverst til høyre i bestillingsløsningen finner du et spørsmålstegn. Klikk på denne for mer informasjon og hjelp. Dersom du ikke finner hjelpen du søker, ta kontakt med Kundeservice på telefon 72 50 50 50.

 

 

Mest vanlige spørsmål med svar

Generelt

Hva kaller vi den nye tjenesten for bestilling av kraftfôr?

  • Den nye tjenesten vil på sikt være den eneste måten for bonden å bestille kraftfôr i bulk på nettet – i Min gård. Tjenesten vil i banner og menyer i Min gård bli kalt kraftfôr, og i artikler og omtale referert til som vår nye bestillingsløsning for kraftfôr i Min gård.

Hvordan kommer jeg i gang med den nye bestillingsløsningen for kraftfôr?

  • Du kan gå til denne lenken: https://mg.felleskjopet.no/, enten på mobilen, nettbrettet, PCen eller Mac’en din, og logge på med det samme brukernavnet og passordet du er vant til å bruke i Min gård.

Hva er fordelen med å bestille kraftfôr i den nye løsningen?

  • Nå er det enda enklere og raskere å bestille kraftfôr i bulk, både på mobil, nettbrett og PC/Mac. Den gir god oversikt over hva som er bestilt til de ulike siloene på gården du har registrert, både ordrehistorikk og når du bestilte sist. Det er enkelt å fylle på flere siloer og planlegge leveranser frem i tid. Man får også totaloversikt over alle siloene på gården samlet.

Kan man bruke løsningen til å bestille kraftfôr i bulk til alle dyreslag?

  • Ja, man kan bestille alle kraftfôrslag som leveres i bulk på denne løsningen.

Lagre som snarvei

Android-mobil/nettbrett: Bør jeg svare «ja» på å lagre den ny Min gård-plattformen med bestillingsløsning for kraftfôr som en snarvei når jeg logger på første gang på?

  • Spørsmålet om å lagre den nye Min gård-plattformen med den nye bestillingsløsningen for kraftfôr, kommer fordi du som bruker har muligheten til å lagre en egen «knapp» på hjemskjermen din for nettsider. Fordelen med å ha den som en egen knapp på mobilen, er at informasjon om dine ordre, siloer og leveranser er lett tilgjengelig.

iPhone/iPad: Kan jeg lagre en snarvei på hjem-skjermen til den nye Min gård-plattformen med bestillingsløsningen for kraftfôr, så det blir lettere å logge på for å bestille kraftfôr?

  • Ja. Når du er logget på den nye Min gGård-plattformen, kan du velge å opprette en snarvei ved å bruke snarvei-funksjonen i Safari. Trykk på firkanten med pil nederst på skjermen > velg deretter «Legg til på hjem-skjerm»
    Chrome:

Kan jeg lagre den nye Min gård som bokmerke på PCen eller i appen på mobilen?

  • Ja. Legg til bokmerke ved å åpne Chrome på datamaskinen, eller åpne appen på mobilen. Gå til mg.felleskjopet.no. Dersom du er på PC, så klikk på Stjerne image0m4v.png til høyre for adressefeltet. Hvis du er i appen, så ser du til høyre for adressefeltet, og trykker på Mer imageoi6d7.pngimageagtyy.pngSett stjerne image0m4v.png.

Edge: Kan jeg lagre den nye Min gård som favoritt på PCen?

  • Ja, gå til nettsiden mg.felleskjopet.no. Velg knappen Legg til i favoritter eller leseliste. Gi eventuelt nytt navn til favoritten, og velg deretter Legg til.

Bestille kraftfôr

 

Hvordan ser jeg siloene mine?

  • Etter at du har logget deg på den nye Min gård-plattformen klikker du på Kraftfôr-knappen. Da kommer du inn i den nye bestillingsløsningen for kraftfôr og ser en liste over dine siloer under «Mine siloer». Dersom du ennå ikke har registrert noen siloer, vil du få beskjed om dette under «Mine siloer». Her finner du også en lenke som leder deg til registrering av siloer.

Hvordan bestiller jeg kraftfôr bulk?

  • For å bestille kraftfôr kan du etter pålogging i den nye Min gård-plattformen klikke på Kraftfôr-knappen. Da kommer du inn i den nye bestillingsløsningen for kraftfôr, og klikker på den siloen du ønsker å fylle på. Du kan også velge flere siloer i samme bestilling, ved å klikke på «Fyll på flere siloer» og krysser av de siloene du ønsker å fylle på. Klikk «Gå til bestilling» og du havner i bestillingsløpet.
    • Steg 1: Her fyller du inn hvilke fôrtyper hver silo skal ha, samt hvor mye kvantum. Du kan legge inn redusering av kvantum per dag hvis levering før siste dag. Her kan du også legge til flere siloer underveis, ved å klikke på «Legg til en silo» nederst.
    • Steg 2: Gå til «Velg ønsket dato» og bestem når du ønsker å få kraftfôret ditt levert.
      Steg 3: Her ser du en oppsummering av ordren, der du kan dobbeltsjekke at alt ble riktig, før du sender bekreftelse på bestillingen.

Hvordan velger jeg ønsket dato for levering?

  • Du velger leveringsdatoer i det andre steget i bestillingsløpet.

    Er du en del av en kjørerute med faste kjøredager, så åpner du kalenderen ved å klikke på datofeltet. Klikk på en gyldig dag, så er leveringsdatoen din lagret.

    Er du utenfor faste kjøreruter, så kan du velge mellom intervall (et leveringsspenn på flere dager) og én bestemt dag. Intervallet bestemmes av hvor du befinner deg geografisk. Dette kan være 2-4 dager. Intervall er automatisk valgt, ettersom dette er mest økonomisk, mer bærekraftig og gir enklere logistikk. Du kan likevel velge én bestemt dag, dersom du er avhengig av å vite i god tid hvilken dag kraftfôret kommer. Endringer kan likevel påløpe, men du vil bli varslet dersom vi må skyve på leveringsdatoen du har angitt.

Kan jeg samle kraftfôrbestillingene mine i én og samme ordre?

  • Ja, det kan du. Ved å velge «Fyll på flere» kan du bestille kraftfôr på flere siloer samtidig. Forutsetningen for å få bestillingen på én og samme ordre, er at siloene du bestiller på, står på samme vareleveringsadresse, at du har valgt samme leveringsdato og at fôrtypen du har valgt på de ulike siloene leveres fra samme fabrikk.

Kan jeg kopiere min forrige bestilling?

  • Ja, det vil du snart kunne gjøre. Når denne funksjonaliteten er lansert, kan du finne den ved å gå inn på en silo ved å klikke “Se detaljer” på en silo når du er på forsiden av Kraftfôr. Her ser du en boks som heter “Forrige bestilling”. Klikk på knappen “Bestill på nytt” for å bestille samme ordre igjen. Du kommer inn i bestillingsløpet med siloer, fôrtype og kvantum allerede fylt inn, men du må velge en ny ønsket leveringsdato.

Hvordan endrer jeg kraftfôrslag?

  • Du kan enkelt endre fôrtypen i det første steget i bestillingsløpet. Klikk på feltet «Fôrtype» for å åpne et felt som viser dine mest bestilte kraftfôrslag. Søker du etter andre eller nye fôrtyper, åpner du produktvelgeren ved å klikke «Se alle produkter» nederst i dette feltet. Her kan du enten søke spesifikt etter det du leter etter, eller filtrere etter dyreslag og produksjon for å se hva du kan velge i.

Hvordan bestiller jeg kraftfôr til storsekk og småsekk?

  • Storsekk og småsekk kan foreløpig kun bestilles i «gamle» Min gård. De finnes i menypunktet i mingard.felleskjopet.no der de alltid har vært.

Hvordan bestiller jeg tilskuddsfôr?

  • Tilskuddsfôr kan foreløpig kun bestilles i «gamle» Min gård. Det finnes i menypunktet i mingard.felleskjopet.no der de alltid har vært.

Silosymboler

Hva betyr silosymbolene?

• Silosymbol med lastebil: Har en aktiv kraftfôrbestilling for levering
• Enkelt silosymbol: Har ingen aktiv kraftfôrbestilling på siloen
• Stiplet silosymbol: Viser at det ikke ligger noe bestillingsinformasjon her (har ingen historikk)

Leveringsdatoer

Kan jeg få én bestemt leveringsdag?

  • I bestillingsløsningentjenesten kan du velge mellom én bestemt dag og intervall på dine ordre. Unntaket er bulkruter med faste kjøredager. Da kan du kun velge dagene som er gyldige for kjøreruten som gården din er tilknyttet.

Hva menes med virkedager?

  • Virkedager betyr de dagene Felleskjøpet leverer kraftfôr. Det betyr hverdager fra mandag til fredag, med unntak av røde dager. Helgedager er ikke virkedager.

Får jeg samme priser og betingelser om jeg bestiller kraftfôr i denne løsningen som hvis jeg bestiller på «gamle» Min gård eller via Kundeservice?

  • Det er de samme priser og betingelser i alle bestillingskanaler, men det er kun for bestillinger på nettet du får e-handelsrabatten (se salgs- og leveringsbetingelser).

Hvor lenge før levering av kraftfôr kan bestillingen legges inn?

  • Som bruker kan du bestille kraftfôr og velge ønsket leveringsdato frem til og med 31. desember neste år. Du kan også legge flere bestillinger på samme silo fremover i tid for å planlegge bestillingene, dersom du vet forbruket ditt lenger frem i tid.

Ordrehistorikk

Kan jeg se hva jeg har bestilt tidligere på en silo?

  • Ja, klikk på linken «Se detaljer» på en silo når du er på forsiden av Kraftfôr. Her finner du tidligere ordre på denne spesifikke siloen.

Kan jeg se alle tidligere bestillinger på gården i én visning?

  • Ja, dette vil lanseres snart, og vil dukke opp som menypunktet «Mine leveranser». Her vil du se status på dine aktive ordrer dersom du har noen, i tillegg til tidligere ordre som er levert.

Varslinger

Går det an å få varsel fra løsningen om når jeg skal bestille mer kraftfôr?

  • Ja, vår varslingsprognose passer for de som har besetninger med tilnærmet lineært fôrforbruk, som typisk mjølkeproduksjon.
  • Varslingsprognosen krever at du kalibrerer silonivå og dagsforbruk med jevne mellomrom, sjekker opp mot faktisk nivå, og at det styres i takt med produksjonsendringer (som f.eks. sesong eller endring i besetningsstørrelse).
  • Du kan selvsagt skru av og på varsling som du selv vil. Varslingsprognosen beregner per silo, slik at du selv bestemmer hvilke og hvor mange siloer som skal ha varsling på.

Hvordan får man varsel fra løsningen?

Hvordan du mottar varslinger fra bestillingsløsningen for kraftfôr er avhengig av hvilken enhet du bruker, se under:

Mobiltelefon – Android: Du kan motta et pushvarsel i mobilens varslingstjeneste ved å velge ja på spørsmål om å tillate varsling. Da opprettes det et aktivt varsel på din mobil som gjør at mobilen vil varsle deg. Du kan i tillegg velge å sette opp varsling på SMS.

Mobiltelefon – iPhone: Det er ikke mulig å legge til varsel inn i mobilens varslingstjeneste, men du kan få varsel på SMS. Du aktiverer SMS-varsling ved å gå til varslingsinnstillinger i bestillingsløsningen for kraftfôr, som du finner under bjella øverst til høyre.

PC, Mac: Du aktiverer SMS-varsling ved å gå til varslingsinnstillinger i bestillingsløsningen for kraftfôr, som du finner under bjella øverst til høyre.

Mobilnummeret som vises i varslingsinnstillinger, er det telefonnummeret som allerede er registrert på din bruker i «gamle» Min gård. For å endre mobilnummer logger du deg inn på den «gamle» mingard.felleskjopet.no og går til «Bruker», deretter velge «Min profil» og fylle inn riktig mobilnummer.

Hvordan vet bestillingsløsningen når det må bestilles nytt kraftfôr?

  • Når du logger på bestillingsløsningen for kraftfôr første gang, beregner prognosekomponenten ut et gjennomsnitt av antall dager mellom de tre siste kraftfôrbestillingene på hver av dine siloer. På bakgrunn av kvantumet på dine siste bestillinger, beregner vi et dagsforbruk per silo.
  • Ved førstegangspålogging må du skru på prognosen via av/på-knappen per silo. Det er dagsforbruket i kg, sammen med mengden du legger inn som nåværende silonivå i kg, som er grunnlaget for prognosekomponentens beregning.
  • Du vil kunne følge med på utviklingen, og se at tjenesten dag for dag beregner nivået på siloene dine. Når en av siloene dine snart er beregnet til å være tom, vil du bli varslet i tråd med måten du har satt opp varsling på.
  • Antall dager før varsling er avhengig av hvor lang ledetiden er. Kunder med ledetid på 2 dager, får varsling 5 virkedager før siloen er estimert tom. Har man ledetid på 3 dager, kommer varslingen 6 virkedager før. Kunder med ledetid på 4 dager, får varsling 7 virkedager før siloen er estimert tom.

Varslingsprognosen krever at du kalibrerer silonivå og dagsforbruk med jevne mellomrom, sjekker opp mot faktisk nivå, og at det styres i takt med produksjonsendringer (som f.eks. sesong eller endring i besetningsstørrelse).

Hva betyr silosymbolene ved varsling på?

I tillegg til silosymbolene ved varsling av, så vises disse silosymbolene dersom du har varsling aktivert på en silo:

  • Normalt nivå med enkelt silosymbol: Det er mer enn 5 (eller 6 eller 7) virkedager til siloen er estimert tom
  • Advarende nivå med rosa og rundt silosymbol: Det er 5 (eller 6 eller 7) virkedager igjen til siloen er tom
  • Kritisk nivå med rødt og trekantet silosymbol: Det er mindre enn 5 (eller 6 eller 7) virkedager igjen til siloen er tom – på tide å fylle!imagecls5.png

Ledetid på 2 dager? Da får du varsling 5 virkedager før.
Ledetid på 3 dager? Da får du varsling 6 virkedager før.
Ledetid på 4 dager? Da får du varsling 7 virkedager før.

NB! Det kan legges til flere dager basert på informasjon om tilgjengeligheten av siloens fôrtype på gitt adresse.

Kan bestillingsløsningen brukes av produksjoner uten relativt jevnt kraftfôrforbruk?

  • Alle kan bruke bestillingsløsningen, men varslingsprognosen er per i dag kun tilpasset relativt jevnt kraftfôrforbruk. Per i dag støtter ikke bestillingsløsningen varsling for innsettbasert produksjoner eller produksjoner med relativt ujevnt fôrforbruk, men du kan likevel benytte bestillingsløsningen for å fylle på siloene dine. Siden prognosemodellen med varsling ikke er relevant i slike tilfeller, slår du av denne for dine siloer.

Kan man skru av varsling om å bestille mer kraftfôr?

  • Ja, selvfølgelig. Du slår av varslingsprognosen på siloen ved å klikke på «Se detaljer» på den aktuelle siloen. På silosiden klikker du på «Endre», deretter skrur du av prognosen og klikker lagre.
  • Bestillingsløsningen fungerer like godt uten varslingsprognosen. Du kan skru av varsling når du er logget inn i den nye bestillingsløsningen i Min gård (mg.felleskjopet.no) ved å klikke på «bjella» øverst til høyre for å slå av og på varsling, samt administrere hvilke enheter du skal varsles på.


Du kan fremdeles bestille kraftfôr ved å trykke på «fyll på»-knappen som vanlig. Dersom du velger å fylle på flere siloer, kan du også inkludere en silo uten varslingsprognose påslått.

Finn hjelp

Hvordan finner jeg hjelp i selve bestillingsløsningen?

Øverst til høyre i bestillingsløsningen finner du et spørsmålstegn. Klikk på denne for mer informasjon og hjelp. Dersom du ikke finner hjelpen du søker, ta kontakt med Kundeservice på telefon 72 50 50 50.

Jeg finner ikke det jeg ser etter, hvem kan jeg spørre?

Dersom du ikke finner hjelpen du søker, ta kontakt med Kundeservice på telefon 72 50 50 50.

 

Tilganger

Kan flere i familien bruke den nye bestillingstjenesten for kraftfôr?

Ja, alle i din familie og andre du vil gi tilgang til kan bruke bestillingstjenesten. Alle med en Min gård-bruker og som du har gitt tilgang til ditt kundeforhold i Min gård, kan bestille kraftfôr for levering på dine siloer. Eier av kontoen på Min gård kan gi tilgang i «gammel» Min gård, mingard.felleskjopet.no, ved å gå inn på «Mine kundedata» og gå til fanen «Brukere» for å invitere en ny bruker.

Kan avløser bruke den nye bestillingstjenesten for kraftfôr?

Ja, avløser kan bruke bestillingstjenesten. Alle med en Min gård-bruker og som du har gitt tilgang til ditt kundeforhold i Min gård, kan bestille kraftfôr for levering på dine siloer. Eier av kontoen på Min gård kan gi tilgang i «gammel» Min gård, mingard.felleskjopet.no, ved å gå inn på «Mine kundedata» og gå til fanen «Brukere» for å invitere en ny bruker.

Hva om jeg må bytte mobil – kan jeg fremdeles bruke den nye bestillingstjenesten for kraftfôr?

Ja, det kan du. Om du har fått deg ny mobil, er det bare å åpne denne lenken i nettleseren på mobilen: https://mg.felleskjopet.no/. Her kan du logge på som vanlig og du vil få spørsmål om å lagre en snarvei til den nye Min gård-plattformen med tilgang til den nye bestillingsløsningen for kraftfôr på hjemskjermen din.

 

Betalingspartnere