03.01.2024 | Karstein Brøndbo

Samdrifta Stokstad og Mangerud Da driver 2200 dekar korn i Ullensaker. I tillegg har storfebonden Lars Halvor 400 dekar gras, så det er mange timer med jordarbeiding, grashøsting og frakt av rundballer i løpet av året.

- Hvorfor valgte dere PTG?

- Vi har en god del transport på vei, hvor vi bør ha høyt lufttrykk. Og så bør vi gå veldig langt ned når vi kjører på jordet, for å ta vare på jordstrukturen. Vi ser at det er vanskelig å ha optimalt dekktrykk. Det blir et sånt kompromiss-dekktrykk hele tida. Og det er litt for kjedelig å finne fram kompressor og justere dekktrykk hele tida også, når du helst vil kjøre, sier Lars Halvor.

- Fungerer det slik du har sett for deg?

 - Det tar litt tid å korrigere lufttrykket med PTGen, for det er store hjul. Men det går greit når du kan å bruke systemet, sier Lars Halvor. Han justerer ønsket trykk i displayet mens han kjører den siste runden på jordet, og så bygger kompressoren trykket sakte men sikkert opp til han skal ut på veien.

Traktorhjul med PTG

ETTERMONTERT: Lufttrykkreguleringen kobles til ISOBUS og traktorens kompressor. De utvendige slangene kan lett kobles av med hurtigkoblinger.

Skjerm for styring av dekktrykk

ENKEL JUSTERING: Velg ønsket dekktrykk, og så ordner systemet dette så raskt kompressoren rekker å fylle.

Dekk med lite luft

TRYKK FOR JORDET: Her er lufttrykket regulert ned til lavt for kjøring på åker. Det er lett å se på bulen på siden av dekket. Det er ikke like lett å se at fotavtrykket til dekket har blitt mye lengre.