20.09.2021 | Camilla Mellemstrand

Ståle Moa overtok Moa transport etter faren i 2011, men han tilbragte mye tid på veien også før den tid.

- Jeg er utdanna byggmester, men jeg liker dette bedre. Det er en livsstil og jeg har nok dette livet i blodet. Jeg tilbringer ca. 70 timer i uka på veien. Det gjorde faren min også. Skulle jeg være sammen med ham, måtte jeg være med han i bilen, for han var sjelden hjemme, forteller Ståle. I dag har han åtte biler, som alle kjører kraftfôr for Felleskjøpet. Kraftfôret plukker de opp på Felleskjøpets fabrikk i Overhalla og kjører til bønder i Namdal og på vestre Helgeland.

Meningsfylt arbeid

Samvirke får sitte på i bilen når den erfarne transportøren er på vei til melkeprodusent Paul-Arne og Svein Gaupen. Turen til en liten bygd, langt utenfor allfarvei i Bindal kommune på Helgeland, går via spesialbestilt ferge en gang i måneden.

- Hurtigbåten ut til denne bygda har bare plass til noen få personbiler, så tungtransport må på spesialbestilt ferge, forklarer transportøren. Inni førerhuset er det country-musikk på høyttaleren, selvlysende rosa beholdere med luftfriskere, en seng og utsikt over et høstvakkert landskap. I grøftekanten sitter en orrhane og plutselig løper tre rådyr over veien. Moa er tett på både årstidene og landskapet.

- Som du ser er det ikke akkurat E6 vi kjører på. Ny asfalt er lykken, smiler transportøren. Han er fornøyd med jobben sin.

- Jeg setter pris på å være en del av norsk landbruk. Det er viktig og meningsfylt å sørge for at dyra får mat. Vi gjør alt vi kan for at kraftfôret skal komme fram og for at kundene skal bli fornøyde, avslutter transportøren.