05.09.2022 | Felleskjøpet

I 2023 kommer det nye påbudet om EU-kontroll for traktorer konstruert for hastigheter over 40 kilometer i timen, registrert 1. juli 2005 eller senere.

De siste ukene har landbruksmekanikere fra en rekke selskaper sittet på skolebenken i den splitter nye FK-skolen på Gardermoen. Kurslokalet ligger i samme bygning som det nye logistikksenteret til Felleskjøpet Agri, og har som formål å bidra til kunnskapsheving av både ansatte og kunder.

Tilbake på skolebenken

Magnus Haugen Evenstuen og Kjetil Johansen jobber til daglig ved Felleskjøpet på Lena.

– Vi er jo ikke vant til å sitte rolig på skolebenken og høre på teori, så akkurat det var litt krevende. Samtidig er dette svært interessant, og det er stas at vår avdeling på Lena vil være klar til å gjennomføre EU-kontroller, sier Kjetil Johansen.

Nå er han og kollega Magnus sertifisert til å gjøre EU-kontroll på traktorer. Til sammen vil 21 avdelinger i Felleskjøpet Agri få dette på plass før det nye påbudet innføres neste år.

100 kontrollører

PKK-kurset er utviklet av Bilkurs Rogaland, etter forespørsel fra Traktor- og landbruksimportforeningen (TLIF). De første kursene ble avholdt på Klepp tidligere i år. Nå etter ferien fikk kurset i EU-kontroll altså æren av å åpne den nye FK-skolen til Felleskjøpet Agri på Gardermoen. Senere i høst flyttes kurset til Trondheim.

Jens Storhaug i Bilkurs Rogaland sier de håper å få sertifisert cirka hundre kontrollører i 2022. Det kreves 60 times opplæring, både teoretisk og praktisk, for å bli sertifisert som EU-kontrollør for traktor.

– Lokalene her på FK-skolen er flotte. Det er lyst og fint, og den store hallen er glimrende for den praktiske biten, sier Jens Storhaug i Bilkurs Rogaland.

Unntak fra EU-kontroll

Han oppfordrer traktoreiere som må ha EU-kontroll om å følge med på Vegvesenets hjemmeside for detaljer rundt datoer for når traktoren eventuelt må være EU-kontrollert. Storhaug forteller at traktorer som kun går til jordbruk i egen næring vil være unntatt kontrollen. Eieren av traktoren må da selv inn og registrere en egenerklæring på Statens vegvesen sin nettside, eller levere denne erklæringen på en trafikkstasjon. Dersom dette ikke blir gjort før fristen, må det tas en EU-kontroll før en kan legge inn en egenerklæring for å få fritak for EU-kontroll.

– Brukes traktoren til brøytevirksomhet, leiekjøring eller lignende, må den EU-kontrolleres først etter fire år etter første registreringsdato, deretter annethvert år, sier Jens Storhaug.

Frode Dahl er konserndirektør maskin i Felleskjøpet Agri og styreleder i TLIF. Han sier prosessen fram til dagens ordning med periodisk kjøretøykontroll har foregått i tett samarbeid med Vegvesenet og TLIF.

– Vi er fortsatt noe usikre på hvor mange som vil ha behov for periodisk kjøretøykontroll, og det er en betydelig investering som blir gjort gjennom denne opplæringen, sier Frode Dahl.

Disse avdelingene til Felleskjøpet Agri blir sertifisert til å gjennomføre EU-kontroll på traktor:

Storsteinnes

Harstad