14.02.2024 | Felleskjøpet

Lørdag 20. januar ble Granngården rammet av omfattende dataangrepet på Tietoevrys dataservere, noe som førte til at de ikke fikk åpnet kasseløsningen i butikkene og derfor måtte stenge butikkene for kunder. Flere andre svenske virksomheter ble rammet av dataangrepet. Allerede tirsdag 23. januar var Granngården oppe med alle 105 butikker, men med noen begrensninger i betalingsløsningene. I løpet av den uka fikk de litt etter litt opp mer funksjonalitet, slik at de har kunnet betjene kundene stadig bedre. Fredag 26. januar var også netthandelen åpnet.

Store utfordringer

– Det har vært en formidabel innsats i Granngården i disse ukene. Det å gå fra stengte butikker til at alle butikkene er oppe å stå med fungerende betalingsløsninger på bare noen dager er i seg selv imponerende – men at tempoet og den løsningsorienterte innstillingen fortsetter videre, er rett og slett mesterlig, sier Eivind Torkildsen.

Eivind Torkildsen understreker at det som har skjedd viser hvor viktig det er å investere i IT-sikkerhet. En gruppe med IT-ressurser fra Granngården og Felleskjøpet Agri jobber nå med å løse flere store utfordringer som dataangrepet har gitt knyttet til tapte data og funksjonalitet, både for økonomi, salg og vareforsyning. Dette arbeidet vil måtte pågå i flere måneder.

I tillegg arbeider en gruppe fra Felleskjøpet IT intenst med å etablere basis IT-tjenester knyttet til pålogging, PC-er, printere, brukersupport etc. Andre konsernfunksjoner i Felleskjøpet Agri og Granngården har også vært involvert i arbeidet.

– Vi er heldigvis en sterk IT-avdeling i Norge. Tusen takk til alle som har stått på for å hjelpe oss gjennom dette så langt. Det er fortsatt mye som gjenstår, men jeg er veldig stolt over den innsatsen som er blitt gjort både i Granngården og av Felleskjøpet-ressurser. Det er i kriser som dette man virkelig forstår hva som bor i mennesker og bedriften, avslutter Torkildsen.

Granngården har 800 ansatte og omsetter for 2,6 milliarder svenske kroner i året. Les mer på granngarden.se.