20.03.2020 | Felleskjøpet

I en tid hvor hverdagen er snudd på hodet for de fleste, er det noen ting som er uforanderlige. At våronna snart står for døra og at dyra trenger mat, kan selv ikke et virus fra Kina endre på.

- Vi har full kontroll på situasjonen og er leveringsdyktige både på kraftfôr og på alle nødvendige innsatsfaktorer til våronna. På kraftfôrsiden er det ingenting som tilsier at det skal bli krevende å få tak i råvarer. Vi har lite sykdom på fabrikkene, på lager og i transport foreløpig, men forbereder oss både på at dette kan bli langvarig og at flere kan bli syke etter hvert. Vi gjør de forberedende øvelsene vi kan og føler oss trygge på at vi skal kunne gi bonden det han trenger gjennom hele den hektiske vekstsesongen. Vi er en stor aktør som blir prioritert av leverandørene våre, samtidig som veldig mye varer var inne på lager før korona-utbruddet kom, sier Bjørn Stabbetorp. Han er fungerende landbruksdirektør i Felleskjøpet Agri.

Bestill tidlig

Stabbetorp oppfordrer alle bønder til å bestille det de trenger så tidlig som mulig.

- Mange får heldigvis gjødsel og såvarer i løpet av vinteren. I år er god planlegging kanskje enda viktigere enn vanlig. På generelt grunnlag er det lettere om folk sier fra litt før de trenger en vare. Det er også viktig at kundene våre er forberedt på å ta imot varene når vi er klare for å levere. Med godt samarbeid blir logistikken best mulig effektiv, sier Stabbetorp.

Han er stolt over alle ansatte som står på alt de kan får å gi bonden det hun trenger.

- Vi i Felleskjøpet er rett og slett gode på å håndtere kriser, det beviste vi blant annet tørkesommeren 2018. Alle hos oss vet at husdyr ikke kan vente på kraftfôr og at man ikke kan vente fjorten dager med å få sådd kornet, graset eller grønnsakene, sier Stabbetorp.

Bondenytte i praksis

Grønnsaksdyrker, eggprodusent og Felleskjøpet-tillitsvalgt Jøran Narum på Toten er glad for at Felleskjøpet leverer alt han trenger i en krevende tid.

- Jeg fikk kraftfôr til hønene i dag og tydelig beskjed om at kraftfôrleveransene går som de skal, at vi skal handle som normalt og ikke hamstre. For noen dager siden var jeg i min lokale Felleskjøpet-butikk, hvor jeg fikk høre at støvmasker, desinfeksjonsutstyr og liknende er tatt ut av de ordinære hyllene og forbeholdt oss bønder, fordi Felleskjøpet vet hvor viktig slike varer er i vår daglige drift. Det synes jeg var et godt grep. Det gjorde at jeg følte at Felleskjøpet er min butikk og at jeg er en prioritert kunde. Det er bondenytte i praksis, sier gårdbrukeren.

Positive ringvirkninger

Blant de mange negative følgene av korona, har Narum også opplevd positive ringvirkninger av epidemien. I gårdsbutikken sin merker han at kundene er mer takknemlige enn de pleier å være.

- Ikke bare kjøper de mer, fordi mange er hjemme og koser seg med hjemmelaget mat i disse dager. De gir også tydelig uttrykk for at de setter pris på at vi har lokal matproduksjon og på den innsatsen vi bønder gjør. Jeg tror mange har fått seg en tankevekker. Denne situasjonen har vist at ikke alt kan løses selv om vi har penger. Jeg håper dette vil bli en boost for norsk matproduksjon og tror det vil bli lettere å få gjennomslag for eksempelvis en beredskapsordning for korn etter denne krisen, sier bonden.

Hans største korona-relaterte bekymring er knyttet til utenlandsk arbeidskraft. Som de fleste grønnsaksprodusenter er han helt avhengig av hjelp i vekstsesongen og setter sin lit til at næringa i samarbeid med politikerne vil finne en løsning.