15.12.2020 | Karstein Brøndbo

Overleveringa var meget bra, og sjåførene var godt fornøyde med opplæringa på brøytetraktoren, sier Arild Olsbakk, daglig leder i Arne Olsbakk Transport AS på Koppang til traktorselger Erik Aaen på Tynset.

- En overlevering med hjerte skal gi kunden det lille ekstra, sier nasjonal salgssjef på traktor og tresker Anders Meland i Felleskjøpet Agri.

- En John Deere 6130 R Ultimate med vikeplog og en 252HSA-fres fra Tokvam er avanserte produkter. Kunden får mye større glede av utstyret ved å lære seg mer enn å starte og stoppe, sier traktorselger Erik Aaen fra Tynset, som sto for opplæringa. Verkstedleder Bjørn Stenersen fra verkstedet på Koppang var med som representant for verksted og ettermarked. Mekaniker Frode Godtland fra Tynset sørga for å legge inn alt på telefoner og PCer til de tre brukerne hos Olsbakk. De tre fra Felleskjøpet passa også på at JDlink og overvåkning med strenge personvernkrav for ekspertalarm og drivstoffgaranti var godkjent av alle parter før traktoren ble tatt i bruk. Seansen tok tre timer inkl. kaffe og kake. – Når man gjør store investeringer for flere år, betyr det mye at vi som kunder blir satt pris på, sier Arild Olsbakk.


Traktorselger Erik Aaen gir god opplæring ved overlevering av traktoren

Fenomenal appstyring

- Jeg synes at overleveringa var veldig lærerik, sier Arild Olsbakk og plukker fram mobiltelefonen. – Denne appstyringa er fenomenal! Når Amund har brøyta på kvelden, og han gir seg klokka ett, så kan jeg gå inn på appen og se hvor han har kjørt når jeg starter klokka fire på natta. Da trenger jeg ikke å ringe til han og vekke han for å spørre ham om det, sier sjefen omsorgsfullt og viser fram kartet. Han får flere forklaringer fra Erik om hvordan appen kan dokumentere at jobben er gjort med tid og sted og til og med og hvor mye drivstoff som er brukt. Olsbakk er også imponert over ekspertalarmen, som for eksempel kan varsle et turbohavari før det skjer. – Vi kjører en million kilometer med lastebil i året, og vi hadde ikke hørt om det der, sier lastebileieren.


Olsbakk i appen.

Stor transportbedrift i bondens butikk

Mange av Samvirkes lesere i Innlandet har hatt kraftfôrbilen fra Olsbakk inne på tunet i løpet av de siste 35 årene. Transportbedriftens 12 biler og 18 sjåfører kjører deler, maskiner, råstoff og ferdigvarer for ca 20 millioner i året for Felleskjøpet Agri. Olsbakk har også mange andre oppdrag innen transport, anlegg, storbilvask og dekkservice. – Det er en fjær i hatten at en stor transportentreprenør velger å handle i bondens butikk, sier Erik Aaen.

Viktig å ha verksted i nærheten

- Alt som går rundt, går før eller senere i stykker, uansett hvilket merke det er. Da sparer vi mye tid og penger på ha verkstedet i nærheten. Der er Felleskjøpet best, med verksteder både på Tynset og Koppang. Derfor var det lett å velge både John Deere og Tokvam, sier Arild Olsbakk. Han har allerede hatt en reklamasjon pga sprekk i et dieselrør, og det ble selvsagt fiksa på dagen. Han sammenligner det med lastebilene, hvor han kjøper Volvo og Scania på grunn av at han får god og lokal service fra verkstedet Tynset Diesel AS.

Skal brøyte mindre veier

Arild Olsbakk er regionleder i Norges Lastebilforbund, og arbeider der for rettferdig konkurranse i transportnæringen og for trafikksikkerhet. Gjennom prosjektet Fair Transport vil lastebilnæringa dokumentere kvalitet og miljø overfor transportkjøperne, for at de i større grad skal bry seg om hvordan de sender godset. Olsbakk kjører i den forbindelse mindre forurensende lastebiler i Euro 6-standard og anleggsmaskiner med Steg 4-motor, som også 6R-en har. Han arbeider også for at fartsgrenser og trafikkregler skal overholdes i egen bedrift. – Det gjør at sjåførene senker skuldrene, blir mindre stressa og at de får en mer avslappa arbeidshverdag. De har betalt pr time, og bruker ikke mer tid om de kjører rolig. Det sparer drivstoff, dekk og servicekostnader, og vi får mindre sjukefravær, forteller Olsbakk alvorlig.

Vinteren 2018 ble en av hans brøytebiler overkjørt av en utenlandsk trailer på dårlige dekk. Brøytebilsjåføren ble alvorlig skada, og det var så vidt at han kom fra det med livet i behold. Olsbakk sa da opp brøytekontrakten med Vegvesenet på 2,5 mil av riksvei 3 forbi Koppang. Den nye brøyteavtalen på mindre veier og skoleplasser i kommunen er omtrent like omfattende for folk og utstyr. Men den har snillere krav til nattberedskap for sjåførene. Og den skal brøytes av bedriftens første traktor.

– Sjåføren hadde erfaring med traktor og laster fra tidligere arbeidsplass. Da han fikk prøve frontplogen til Tokvam i stedet for laster med snøskuffe, så ble han meget overrasket over hvor effektiv og fin den var, sier Arild Olsbakk.


Er du fornøyd med overleveringen?

– Vårt mål er å ha fornøyde kunder hver gang, slik som Arild Olsbakk. Derfor har vi etablert standarden «Overlevering med hjerte». For å vite om vi er på rett vei, sender vi ut en undersøkelse til alle kunder som har deltatt på overlevering, enten på avdeling eller på gården. Vi ønsker at flest mulig gir oss sin tilbakemelding, slik at vi hele tiden kan bli bedre, sier Anders Meland.